blogosfera

Planowanie kariery w blogosferze

Dzisiaj oddaje głos wspaniałym blogerkom, które zgodziły się opowiedzieć dla was, na co trzeba zwrócić uwagę planując karierę w blogosferze. Zapraszam. 🙂


Na pewno każdy kto prowadzi bloga chociaż raz zastanawiał się nad tym jak go spieniężyć. W większości prowadzimy blogi, bo kochamy pisać, chcemy podzielić się z innymi swoją wiedzą, czy po prostu jest to dla nas odskocznią od życia codziennego. Niektórzy z nas po jakimś czasie decydują jednak, że chcieliby także coś zarobić. I to jest wpis właśnie dla tych osób. Nie będzie tutaj opisywania jak się zarabia na blogu, bo tego typu informację bez problemu znajdziecie w sieci.

Poprosiłam kilka znanych i lubianych blogerek o to, aby powiedziały mi (na własnym przykładzie) na co trzeba zwracać uwagę planując karierę w blogosferze, jakimi cechami trzeba się wykazywać oraz na co uważać.

aniamaluje
“Jakimi cechami powinien odznaczać się bloger, który chce zarabiać w blogosferze? Transparentność, uczciwość i rzetelność. Ponadto nie warto mieć ciśnienia na kasę, a w zamian wyposażyć się w porządny kręgosłup moralny. 😉

O czym trzeba pamiętać prowadząc bloga, aby przyniosło to blogerowi realne zyski? Aby był on miejscem, które czytelnicy będą chętnie odwiedzać. Jednak aby reklamodawcy dostrzegli blogera, trzeba im jakoś pokazać że się istnieje. 😉 Wielu blogerów myśli że propozycje same będą się sypać, a tak naprawdę agencje korzystają głównie z usług tych samych blogerów od lat (nawet, jeśli przepłacają). Warto jeździć na konferencje branżowe, rozmawiać, uprawiać networking, ale nie wszyscy lubią smarować się wazeliną :-)). Stąd osoby z którymi współpracuję to często czytelnicy mojego bloga, którzy pracują w agencjach. Duże agencje mają często sztywny i dziwny brief  (albo ja nie umiem negocjować :-)). Ci, którzy przy okazji są czytelnikami, lepiej czują mojego bloga. Jeśli dla kogoś priorytetem jest kasa, a nie ma np. wyspecjalizowanego bloga, to zazwyczaj kreuje rzeczywistość np. pokazując droższe torebki czy świeczki subtelnie w tle, dając tym samym znać że wzgardzi byle czym (w myśl zasady,  że bogate dzieci dostają lepsze prezenty,  nawet od biedniejszych ludzi).
Ah, no i by zarabiać trzeba konsekwentnie odmawiać barteru. “

Niebałaganka

blogerka

“Najważniejsza jest autentyczność i pisanie bloga w zgodzie ze sobą i ze swojej własnej perspektywy. Według mnie bez tego nie można planować swojej kariery w blogosferze w sposób długofalowy. Jest to wartościowe nie tylko dla Czytelników, ale też dla potencjalnych reklamodawców. Dla mnie ważne jest by wszystkie działania, które podejmuję na blogu wpisywały się w jego ramy i leżały w kręgu moich zainteresowań.

Ważna jest też jakość przygotowywanych wpisów, zarówno wizualna, jak i merytoryczna. Spójność wizualna bloga i wszystkich mediów społecznościowych. Kreatywność i nieoczywiste podejście do współprac.

Planując swoją karierę w blogosferze warto też zastanowić się czy możemy stworzyć produkt lub usługę dla naszych Czytelników. Dzięki temu forma i częstotliwość zarabiania na blogu będzie zależna tylko od nas.”

karierownia
“Planując karierę w blogosferze trzeba wykazać się cierpliwością, pracowitością i chęcią rozwoju. Sukcesy nie przychodzą natychmiast i na to trzeba być gotowym.
Ważnym elementem działań w internecie jest promocja – możemy pisać najlepsze posty i wstawiać oszałamiające zdjęcia, ale jeśli na naszego bloga dociera tylko kilka osób, to marnujemy potencjał. Blogiem warto się też chwalić wśród znajomych, na spotkaniach networkingowych, imprezach, a nawet na rozmowie o pracę! Nigdy nic nie wiadomo i otwarte mówienie o tym, że prowadzimy własną stronę może zaowocować kilkoma ciekawymi ofertami współpracy i pracy. 🙂
Ostatni element, który uważamy za kluczowy, to posiadanie własnego głosu, własnej niszy, stylu. To jest to coś, co odróżnia właśnie Ciebie od całej reszty innych blogerów. Oczywiście warto się uczyć od najlepszych, ale nie można stawać się czyjąś kopią. Internet kocha tych, którzy potrafią się wyróżnić :).”
retromoderna

“Aby zacząć zarabiać na blogu, najpierw, trzeba pisać, tworzyć ciekawe, szczere, wartościowe treści za darmo. Trzeba dać się poznać i zbudować wokół siebie społeczność. U jednej osoby trwa to krótko – ma ciekawe pomysły, pisze często i zyskuje zainteresowanie czytelników. U innych trwa to znacznie dłużej i ta grupa blogerów jest w zdecydowanej większości. Ja również zaliczam się do tej drugiej grupy. Przez ponad 2 lata prowadzam bloga czysto hobbistycznie, a od czasu do czasu zdarzały się propozycje, jednak głównie w formie barterowej. Najważniejsze, to nie zniechęcać się i powoli, ale konsekwentnie iść na przód.

Warto też nawiązywać kontakty z innymi blogerami. Nie od dziś wiadomo, że w grupie siła. Wiele ciekawych propozycji współpracy można dostać z polecenia. Często bowiem jest tak, że firma zwraca się do jednego blogera z propozycją, pytając równocześnie, kogo mógłby jeszcze polecić do danej współpracy.”
simplicite

“Och, Twoje pytanie to w istocie wstęp do szerszej dyskusji o zarabianiu na blogu w ogóle i trudno będzie mi wyczerpać temat w kilku zdaniach. Niemniej jednak, gdybym miała wybrać najważniejszą pułapkę, to byłby nią kompromis w kontekście treści i pogoń za pieniądzem.

Jeśli dopiero myślisz o monetyzacji bloga, najpierw skup się na zbudowaniu zaufania i wiarygodności. Zarabianie na blogu to nic zdrożnego, ale ustal cele i wartości, którymi się kierujesz. Nie zmieniaj co chwilę tematyki w pogoni za pieniądzem i tylko dlatego, że inna jest teraz „chodliwa” oraz daje pole do potencjalnych zarobków. Wbrew pozorom, takie zachowanie widać również na „dużych” blogach. Tak właśnie traci się wiarygodność i zaufanie, zarówno w oczach Czytelników, jak i potencjalnych Partnerów. A to największa pułapka.”

 

Jeszcze raz dziękuję dziewczyny, za chęć wzięcia udziału we wpisie gościnnym. 🙂

A teraz pytanie do was. Dodalibyście jeszcze coś do wypowiedzi dziewczyn?:)

Podobne posty, które pojawiły się na blogu:

Planowanie kariery w blogosferze cz. II

Kiedy stajesz się dobrym blogerem?

Blogowanie dziś, a 10 lat temu

Dagmara Sobczak
dagmarasobczak88@gmail.com

Hej! Jestem Daga. Socjolog z wykształcenia, ale i z zamiłowania. Moją misją jest działanie, pomaganie i inspirowanie. I wiesz co? Robię to na milion różnych sposobów. :)